Medewerkers behouden

23 okt 2016

Foto

Helaas komt het nog te vaak voor.
Op basis van het CV, de gesprekken en aanvullende persoonlijkheidsvragenlijst lijkt een kandidaat een perfecte match te zijn. Echter, kort na aanvang van het dienstverband geeft de nieuwe werknemer aan zich toch niet helemaal op zijn gemak te voelen en verder te willen kijken. Ondanks het feit dat hij uitdagende taken krijgt, een goed salaris ontvangt en het prima kan vinden met zijn collega’s, geeft hij aan dat hij het gevoel heeft onvoldoende erkenning en autonomie te krijgen in zijn rol. Gevolg: een ontevreden klant én kandidaat, die zich beiden afvragen waarom u hen aan elkaar heeft voorgesteld. Helemaal voorkomen is lastig maar hoe beter de capaciteiten en persoonlijkheid van een werknemer (kennis, vaardigheden, ervaring, houding, gedrag, etc.) aansluiten op de
functievereisten, hoe groter de kans is dat de werkgever tevreden zal zijn over diens functioneren. Tegelijkertijd geldt dat hoe beter de beloningen (‘reinforcers’) die – naast het
salaris – uit het dienstverband voortvloeien aansluiten op de persoonlijke waarden (‘values’) van een individu, hoe groter de kans is dat de werknemer tevreden is over zijn of haar werk en werkomgeving.
Onderzoekers benoemen zes waarden die werknemers graag vervuld zien worden:

  • Succes           omstandigheden die prestaties en vooruitgang stimuleren
  • Comfort          omstandigheden die stress verminderen
  • Status             omstandigheden die erkenning en prestige opleveren
  • Altruïsme       omstandigheden die dienstverlening naar anderen mogelijk maken
  • Veiligheid       omstandigheden die zekerheid en stabiliteit realiseren
  • Autonomie     omstandigheden die controle en initiatieven vergroten

De mate van tevredenheid van zowel de werkgever als de werknemer worden beschouwd als de belangrijkste voorspellers van de kans dat een werknemer in dienst zal blijven, succesvol zal zijn en vooruitgang boekt.
Ik voer altijd minimaal twee gesprekken en bijvoorkeur ondersteunt met een Papi I en een Papi N. Dit is geen test maar een praktisch instrument om snel te komen tot een gestructureerd diepte interview. Een goede voorbereiding, uitvragen, doorvragen en luisteren….dat is mijn aanpak. En tijd afdwingen zodat je kan komen tot een gedegen advies. Dit heeft over de jaren heen geleid tot vele succesvolle (blijvende) plaatsingen; Snel, een lage investering, soms confronterend, grondig maar altijd met veel respect voor de kandidaat. Alle hierboven genoemde waarden zijn trouwens in de PAPI te herleiden.

  
Bron: Lofquist, England & Dawis


0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *