Verandering –> onzekerheid –> stress –> ontevredenheid –> verminderende productiviteit

21 apr 2017

Foto

Gelet op de ketenreactie die hierboven staat, is het belangrijk om bij elke verandering snel duidelijkheid te geven. Dit is een taak van HR.
Over verandering zijn inmiddels ontiegelijk veel boeken geschreven maar als je het plat slaat zijn er een paar vragen die beantwoord moeten worden:

Wat is het uitgangspunten waar gaan we naar toe? Wat zijn de specifieke veranderingen in de manier waarop we moeten handelen, denken en presteren?

Wat betekenen de veranderingen voor de manier waarop ik mijn dagelijkse werkzaamheden uitvoer?
Hiermee vertaal je de antwoorden op vraag 1 naar een persoonlijk niveau.

Gaat deze verandering echt verschil uitmaken?
Is er een goede businessreden voor deze verandering? Hoe gaat dit de business of mijn team vooruit helpen? Is dit vooral bedoeld om te voldoen aan wet- en regelgeving en levert het in de praktijk geen merkbare verbetering op?

Hoe meten we het succes van de verandering?
Als je de resultaten van de verandering niet monitort, hoe wordt dan duidelijk wat de inspanningen en investeringen hebben opgeleverd?

Welke steun krijgt de verandering?
Geloven de managers er zelf in, of is dit iets dat van bovenaf wordt opgelegd?

Non-verbale communicatie
De manier waarop de informatie wordt gegeven moet minstens zo veel aandacht krijgen. Natuurlijk. Het begint met het beantwoorden van de bovenstaande vragen maar non-verbale communicatie kan een boodschap maken of breken. Als een leidinggevende een groep medewerkers vertelt hoeveel waardering hij heeft voor hun input op de
implementatie van de veranderingen, dan ontkracht hij zijn boodschap wanneer hij zich verstopt achter een bureau, hij zich wegbuigt van het publiek, zijn handen achter zijn rug houdt of in zijn zak stopt of hij zijn armen over zijn borst kruist. Dit zijn allemaal non-verbale signalen die duiden op geslotenheid, terwijl de boodschap gaat over openheid en integratie.

Als er gecommuniceerd gaat worden over een verandering is het belangrijk dat bedrijven juist dat vertellen wat de werknemer wil weten. En laten we er aan denken dat we uitstralen wat we menen want we zeggen.


0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *