Afgelopen zaterdag heb ik (Chrystal) interessante, mooie gesprekken mogen voeren met mensen in het kader van de Dag van de Loopbaan. Naast een vraag over hoe sollicitatievaardigheden te oefenen en een vraag over hoe een zijstap te maken in de loopbaan heb ik een cliënt van 45+ gesproken. De man vroeg hoe hij nu beter passend kon blijven bij zijn huidige werkgever want hij wilde niet uit dienst. Gaandeweg vertelde hij, dat er maar weinig communicatie was tussen hem en zijn leidinggevende. Zijn nieuwe manager had recentelijk wel aangegeven dat hij al (te) lang voor het bedrijf zou werken en vroeg of het niet eens tijd werd voor een baan elders. Hij zou niet employable zijn. De man (zijn medewerker) zegt totaal overrompeld te zijn omdat er niet eerder is aangegeven dat hij niet (meer) goed zou functioneren.
Dit zette mij aan het denken over het thema ‘vertrouwen’. Dit is de basis voor dialoog waarin leidinggevende en medewerker met elkaar praten (en luisteren) over veranderingen en wat dat betekent. Maar zit hier niet juist het grootste probleem, sommige zijn vergeten hoe we de dialoog moeten voren. En ja, ik denk ook dat leren een bindende schakel is, en misschien wel de meest belangrijke factor nu en de komende jaren. Als bedrijven én werknemers nu nog eerder in de loopbaan al beginnen met opleiden en ontwikkelen en dit breder dan de functie, dan zijn deze werknemers na 10, 15 jaar niet ‘vastgeroest’. En juist dit kan een mooi thema zijn in die dialoog.
0 reacties